Joogaharjoitus rentouttaa, uudistaa ja tuo tähän hetkeen - siihen ainoaan, mitä meillä on.

 



Joogan avulla mieli tasapainottuu ja sisäinen ilo kasvaa.


 



















































 

arrow-top Sivun alkuun




Mitä jooga on?

 

Jooga on psykofyysinen, kokonaisvaltainen tietoisen läsnäolon harjoitusmenetelmä, joka sopii kaikille omasta tervetydestään ja hyvinvoinnistaan kiinnostuneille.

 

Perinteisessä joogassa käytetään joogaliikkeitä, hengitys- ja rentoutumisharjoituksia sekä hiljentymistä eli meditaatiota keinoina hyvän terveyden saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi.

 

Joogan harjoitukset aktivoivat parasympaattista hermostoa ja edesauttavat palautumista, uudistumista ja kehon ja mielen tervettä toimintaa.

Joogaa voivat harjoittaa kaikenikäiset ja kaikenkuntoiset, sekä miehet että naiset. Se on lempeä ja tehokas, kehoa ja mieltä  tasapainottava itsehoitomenetelmä.

 

JoogaMindfulness eli tietoisen läsnäolon jooga on kehoa ja mieltä kuuntelevaa lempeää hatha-joogaa ja keskittymis- eli meditaatio-harjoituksia. Tietoinen läsnäolo johdattaa meidät tähän hetkeen. JoogaMindfulness rentouttaa kokonaisvaltaisesti, sekä kehon, mielen että sydämen tasolla. Se vähentää stressiä ja autta elämään täydemmin tässä hetkessä.



    Joogaliikkeitä:

    • Joogaliikkeet lisäävät fyysistä kuntoa, joustavuutta ja liikkuvuutta sekä kiinteyttävät ja vahvistavat lihaksistoa

    • Seisten tehdyt joogaliikkeet korjaavat rakenteellisia asentovirheitä tai muutoksia ja vahvistavat selkärankaa

    • Eteentaivutukset alentavat verenpainetta ja rentouttavat hermojärjestelmää

    • Vartalon kiertoliikkeet hierovat sisäelimiä

    • Ylösalaisin tehtävät liikkeet puhdistavat lymfa-kiertoa

    • Joogaliikkeet ja hengitysharjoitukset vahvistavat ja tasapainottavat immuunijärjestelmää, hormonien tuotantoa, ruoansulatus- ja hermojärjestelmiä

    • Joogaterapiassa käytetään yksinkertaisia ja helppoja joogaliikkeitä kohentamaan ja/tai palauttamaan kehon tasapainotilaa.



    Hengitysharjoituksia:

    • Oikeanlainen hengittäminen on olennainen osa joogaharjoitusta.
    Kun hengittäminen yhdistetään joogaliikkeisiin, liikkeiden vaikutus lisääntyy.

    • Erityisiä hengitysharjoituksia käytetään mm. kohentamaan yleistä terveyttä ja ruoansulatusta sekä rauhoittamaan mieltä ja lieventämään stressiä.



    Rentoutumisharjoituksia:


    • Rentoutuminen on seurausta oikeanlaisesta hengittämisestä


    • Myös erilliset rentoutusharjoitukset oleellinen osa joogaharjoitusta


    • Kun keho rentoutuu, myös mieli rentoutuu ja päinvastoin.


    • Rentoutusharjoitukset lisäävät joogaliikkeiden vaikutusta.


    • Rentoutusharjoituksen jälkeen olemme uudistuneita sekä kehon että mielen syvillä tasoilla.


    • Kehon rentoutuessa syvällä tasolla tapahtuu sekä fyysistä että psyykkistä latautumista. Rentoutuminen luo hyvänolon tunteen joka auttaa selviämään paremmin rasittavista tilanteista.



    Hiljentymistä eli meditaatiota:


    • Meditaation eli hiljentymisen vaikutuksesta on tehty lukuisia tieteellisiä tutkimuksia (ks googlen hausta meditaatio, vaikutukset tai meditation, effects)


    • Meditaatio on loistava stressin vapauttaja.


    • Fyysisellä tasolla meditaatio mm alentaa verenpainetta ja lisää hengityskapasiteettia. Vuonna 1984 Yhdysvaltain kansallinen terveysinstituutti (The National Insitute of Health) suositteli meditaatiota ensisijaiseksi hoitomuodoksi lievään kohonneen verenpaineen hoitoon lääkkeiden sijasta.


    • Psyykkisellä tasolla meditaatio vie mielen rauhan tilaan ilman unta ja saamme yhteyden sisimpäämme.


    • Meditaation jälkeen huomaa että mieli on keskittynyt, selkeä ja rauhallinen. Kun meditaatiota harjoittaa säännöllisesti sen vaikutukset kumuloituvat ja jatkuvat koko päivän.


    • Meditaatio on myös erinomainen kivun hallintakeino.


    • Hiljentymisen eli meditaation aikana mieli rauhoittuu ja tyyntyy. Hiljentyminen luo sisäistä rauhaa ja tasapainoa jokapäiväiseen elämäämme. Se auttaa sisäisen onnen ja ilon tunteen löytämisessä.


    • Meditaatiotapoja on lukuisia, ja niistä löytyy jokaiselle sopiva muoto. Jo pelkkä istuminen ja silmien sulkeminen ja mielen kiinnittäminen hengityksen kulkuun tuo tyyneyttä mieleen.


 

 

 

Nyt kun mielesi on taas kirkas, ei olekaan niin, että kokisit rauhaa. Ennemminkin, olet Rauha, joka kokee.

- Mooji